Feedback. We krijgen het allemaal wel eens. Gevraagd of ongevraagd, positief of negatief. Het zijn niet altijd de leukste dingen om te horen, maar ik laat je graag zien hoe feedback je kan helpen om beter te worden in wat je doet!
Als je als starter de arbeidsmarkt betreed, komt er veel op je af. Je probeert jezelf te bewijzen, maar je hebt nog heel veel te leren. Nu is leergierig zijn naar mijn mening een van de beste eigenschappen die je kunt hebben. Laat zien dat je eager bent, dat je wilt oefenen en durft te vallen! Dat zijn eigenschappen die jou straks zullen onderscheiden van al je collega’s, omdat het laat zien dat je potentie hebt.
Maar om die potentie zo goed mogelijk te kunnen benutten, zul je moeten verbeteren. En daar heb je feedback voor nodig. Ik vond het vroeger best lastig om feedback te krijgen. Ik zag dit al snel als een aanval op mij als persoon en schoot in defensieve houding. Maar op een gegeven moment bedacht ik me dat ik het niet als een aanval maar als een kans moest zien. En dat heeft de manier waarop ik feedback aanneem veranderd.
Wat te doen als je feedback krijgt
Als je aan een project hebt gewerkt, of dit nu tijdens je studie is of op het werk, zul je af en toe feedback ontvangen van medestudenten of collega’s. Dit kan iemand van je eigen niveau zijn, of iemand die boven jou staat. Als ik feedback ontvang, ben ik daar altijd blij mee. Iemand neemt namelijk de moeite om mij tips te geven, omdat hij of zij wilt dat ik beter wordt dan ik nu ben. Dat betekend voor mij dat iemand begaan met mij is en het beste voor me wil. Door op die manier over feedback na te denken, zie ik dit nooit meer als iets negatiefs maar altijd als iets positiefs.
Daarom vind ik het heel logisch om allereerst diegene te bedanken voor zijn of haar feedback. ‘Dankjewel dat je me tips wilt geven om mijzelf te verbeteren’ of ‘Dankjewel dat je de moeite neemt om me iets te leren’ zijn antwoorden die laten zien dat je bereid bent om jezelf te verbeteren.
Vervolgens is het belangrijk dat je de feedback goed begrijpt. Vraag daarom altijd door. Waarom vind je dat, wat zou je zelf anders doen, hoe kan ik zus en zo.. allerlei vragen die je kunt stellen om de feedback beter te begrijpen en in je op te nemen.
Indien mogelijk, vraag om meer feedback. Deze persoon heeft al laten zien dat hij of zij jou graag verder wilt helpen. Het is daarom juist nu makkelijk om meer feedback te vragen. Zo kun je vragen of er ook iets was wat hij of zij juist heel positief ervaren heeft, of dat er naast het punt waar je al feedback voor gekregen hebt, nog meer verbeterpunt zijn. Ben je zelf onzeker of een onderdeel van je project, vraag dan ook juist hiernaar. Je kan hierbij prima aangeven dat je over dat onderdeel nog wat onzeker bent, dat zal alleen maar laten zien dat je menselijk bent.
Toon initiatief en vraag zelf ook om feedback
Er zijn zoveel momenten in het leven waar je van kan leren! Vraag dus ook zelf om feedback. Dit is in het begin misschien spannend, maar je zult al snel zien dat mensen dit alleen maar kunnen waarderen. Je laat namelijk zien dat je er niet vanuit gaat dat je alles al weet, maar dat je wel bereid bent om het te leren. En dat is wat telt, zeker als starter.
Ik ken niemand die zodra hij van de Universiteit komt, alle kennis van de wereld heeft. Maar ook als je al 20 jaar ervaring hebt, of al 3 succesvolle bedrijven bent gestart, kun je je nog iedere dag blijven ontwikkelen. Zolang je er maar voor open staat.
Daarom, de volgende keer dat je je afvraagt of je iets goed hebt gedaan, vraag het! ‘Goh, hoe vond je het gaan? Ik wil xxx graag verbeteren, zou je zelf nog dingen anders doen?’ Misschien is het antwoord wel; nee, volgens mij was het perfect. Maar de kans is ook groot dat je een tip krijgt waar je zelf niet aan gedacht had.
Doe er iets mee
Schrijf allereerst de feedback op. Maak een tabje aan in je notitie app of pak een selectie in je agenda. Een centrale plek waar je alle feedback die je ontvangt kunt opschrijven. Zo weet je zeker dat je het niet vergeet.
Lees dit onderdeel ook regelmatig door, zodat de feedback top of mind blijft. Dan zul je het herinneren als je in een vergelijkbare situatie terecht komt en kun je daadwerkelijk iets doen met de feedback. Dat maakt feedback pas waardevol, als je er beter van wordt.
Door herhaaldelijk feedback te vragen, laat je zien dat je de opmerking van een ander serieus neemt en vooruitgang wilt boeken. Is jou bijvoorbeeld door een collega verteld dat je vaak te snel praat bij een presentatie, probeer dit dat bij je volgende presentatie langzamer te doen. En vraag je collega hierna of hij of zij verbetering zag op dat ene punt.
Het is je houding die verschil maakt
Sta je open voor feedback en laat je zien dat je kan blijven ontwikkelen? Dan kun je het ver schoppen. Straal uit dat je positief en leergierig bent. Wees open en transparant. Een persoon waar je zelf ook mee samen zou willen werken! Als er dan een nieuw uitdagend project komt, en de baas kan kiezen tussen jou, of je collega die misschien meer ervaring heeft maar ook een negatieve houding, wie denk je dan dat er gekozen wordt?
Recente reacties